Gastblog van Marlene: Niets is zo veranderlijk als…..

Wat is er de afgelopen jaren veel veranderd binnen WZF!! Er was een tijd dat WZF uit twee verzorgingshuizen bestond: de Uiterton en de Ankerplaats….maar dat is dan ook wel een heeeeele tijd geleden. (Dat telt niet meer mee :-))

Maar als je ziet wat er daarna allemaal gebeurd is: nieuwe locaties, zorg en ondersteuning thuis, een compleet wagenpark, maaltijden thuis, uitbreiden naar Almere, nieuwe functies, nieuwe collega’s, ander zorgplan, ander roostersysteem en ik kan nog wel een poosje doorgaan.

Ik ken heel wat collega’s die denken: “Al die veranderingen; kunnen we niet gewoon een poosje niet veranderen, mag het ook een tijdje hetzelfde blijven? Ik kan het allemaal niet bijhouden.”
Ze worden er moe van. Wat snap ik dat goed!

Maar stel dat we niets zouden veranderen…….
Stel dat Siemens na het gasfornuis was gestopt met veranderen/ontwikkelen en er geen afwasmachine, magnetron, stoomoven of wat dan ook was gekomen? Dan bestond Siemens nu niet meer. Stel dat Samsung na de sms functie was gestopt met veranderen/ontwikkelen en er geen WhatsApp, camera, internet enz. op de telefoon was gekomen? Dan bestond Samsung nu niet meer.

Waarom bestaan Siemens en Samsung nu nog wel? Omdat ze hebben onderzocht wat klanten graag willen, waar ze behoeften aan hebben, waar hun leven makkelijker of leuker van wordt.

Dat is precies wat WZF ook doet: onderzoeken wat cliënten nodig hebben, waar hun wensen en behoeften liggen, nu en in de toekomst. Daar speelt de organisatie op in. Want stel dat WZF na de Uiterton en de Ankerplaats was gestopt met veranderen/ontwikkelen? Dan….

Dus het antwoord op de vraag die velen van ons zuchtend stellen: nee, ik denk niet dat we “gewoon een poosje niet kunnen veranderen”. Ik denk dat het loei-belangrijk is om met de wensen en behoeften van de cliënten mee te veranderen. Volgens mij is dat ook waarom veel van ons, diep in ons hart, voor de zorg hebben gekozen: zorgen dat het goed is voor de cliënten of bewoners en, ja, dat is inhoudelijk wezenlijk anders dan 5 of 10 jaar geleden en zo zal het over een paar jaar ook weer anders zijn dan nu.

En dan moeten we soms echt even diep zuchten omdat er weer iets verandert: “mijn afdeling is veranderd”, “nu heb ik weer een andere leidinggevende”, “weer andere routes, andere locatie, andere computers, ander team” enz..
Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat je makkelijker meeverandert als je helemaal snapt waarom dingen anders moeten en als je kan meedenken hoe die verandering in de praktijk gebracht kan worden. Als je weer een veranderingetje aan de horizon ziet verschijnen….laat je goed uitleggen waar de verandering goed voor is en bied je onmiskenbare talenten aan om mee te denken om de verandering zo vlekkeloos mogelijk in te voeren.
Neem van mij aan: dan wordt het echt leuk! Jouw werk wordt leuk want je heb een vinger in de pap 🙂 en het komt ten goede aan het welzijn van de cliënten/bewoners.

De visie van WZF is niet voor niets “plezier in het leven voor de cliënten en plezier in het werken voor medewerkers”.

Ik lees dit stukje nog even door, kijken of ik er nog wat aan kan veranderen….. Heel veel veranderplezier!!!